Het stemmen is gesloten en de inschrijvingen met de meeste stemmen zijn genomineerd voor de publieksprijs.

800 Jaar Dominicanen

Deelnemer: Waardengedreven
Stem op dit project

Omschrijving:

De Orde der Dominicanen bestaat in 2016 800 jaar. Ter ere van het jubileum gaven we een nieuwe impuls aan een eeuwenoude traditie van deze Katholieke orde: de zoektocht naar waarheid door in dialoog te gaan met anders-denkenden. Wat kan een zinzoekende maatschappij leren van deze eeuwenoude traditie? Hoe bereik je een sceptische doelgroep in een tijd waarin de Katholieke Kerk bijna taboe is geworden? We maakten er een campagne van een jaar van in samenwerking met een reclamebureau uit Amsterdam en een theoloog uit Kerkerdom.

Doelgroep:

Een buitenkerkelijke, zinzoekende doelgroep. Leeftijd 20-45*

* gebaseerd op marktonderzoek​

Aanpak/Werkwijze:

Allereerst hebben we twee voorwaarden gesteld om geloofwaardigheid te borgen.

1. Het doel is niet expliciet om mensen te bekeren
2. We gaan op zoek naar taal die verbindt op basis van gemeenschappelijke waarden.

​Daarna stelden we onszelf als doel om binnen een jaar een bereikcijfer van 1,000,000 contactmomenten te behalen.

We betrokken de Orde zelf en bedachten een campagne met piekmomenten gedurende het hele jaar. We onderzochten de traditie en vonden de taal die uitnodigde tot gesprek. Contempleren, Prediken en Loven werden Stilstaan, Delen en Vieren. ​Vervolgens gingen we op zoek naar moderne manieren om de dialoog aan te gaan met een voor de Orde nieuwe doelgroep. Leidraad: Wat ons verbindt is groter dan wat ons scheidt.

Daarbij lieten we ons inspireren door de 'Corporate Story' van Dominicus uit circa 1200.

Communicatiemiddelen:

​​Perscommunicatie: Van Trouw en NRC tot het lokale sufferdje op Aruba

​​Video: Een moderne interpretatie van het traditionele habijt door een beroemde fashion designer (https://byborre.com/)

Bier: We brouwden een bier en gingen de kroeg in om een jonge doelgroep te bereiken. Als er geen kroeg beschikbaar was namen we hem zelf mee.

Radio: We maakten met de KRO een 7-delige radioserie over de breuklijnen van het leven

Boek: In samenwerking met Das Mag schreven 6 aanstormende schrijftalenten over het Dominicaanse leven vanuit een klooster.

Activiteiten: We organiseerden een aantal activiteiten met als doel de dialoog tussen de Orde en de beoogde doelgroep te bevorderen.

Website en social media: Informatie & Engagement.​

Stem op dit project