Het stemmen is gesloten en de inschrijvingen met de meeste stemmen zijn genomineerd voor de publieksprijs.

Made in Nijmegen

Deelnemer: Made in Nijmegen
Stem op dit project

Omschrijving:

Made in Nijmegen is hét platform voor eigentijdse producten van Nijmeegse makelij.


Made in Nijmegen 

Met een kleine steek naar het ‘Made in Taiwan’, wil Made in Nijmegen laten zien wat er dichtbij huis gemaakt wordt. In de eigen regio en niet door middel van massa­productie. Een kwaliteitslabel met eigentijdse en onalledaagse producten, voor en door lokale makers.

Producten met een verhaal, rechtstreeks van de maker.  Made in Nijmegen beoogt de individuele maker uit de regio te etaleren en te ondersteunen in het benutten van zijn (verkoop)kansen. Het platform toont talent, geeft producten een gezicht en zorgt dat de lokale maker beter zichtbaar is voor het publiek. Made in Nijmegen biedt podium aan zowel gevestigde namen als opkomende makers. Met als doel een label te creëren dat blijft groeien en verrassen.

www.madeinnijmegen.com

Producten van de aangesloten makers zijn via de website van Made in Nijmegen verkrijgbaar. Met vragen over een specifiek product, richt je je eenvoudig tot de maker. De producten op Made in Nijmegen worden behalve via de website ook op fysieke locaties verkocht. 

Doelgroep:

Het label richt zich op lokale makers uit het rijk van Nijmegen, om een kwaliteitslabel te realiseren. 

Het label richt zich tevens op mensen met interesse in design en mooie producten, zowel in Nijmegen als daarbuiten.



Aanpak/Werkwijze:

Made in Nijmegen heeft meerdere grafisch ontwerpers gevraagd om met een voorstel voor een huisstijl te komen. De individuele voorstellen van Revi Bloemendal (Revisie) en Esther van Winkel (De Winkel van Winkel) spraken ons aan.  Beide vormgevers hadden in hun voorstel elementen (ambachtelijk / vertaalslag naar marketing / verwijzing naar makers) die wij zochten. We hebben ze met elkaar verbonden en zij zijn met ons een proces aangegaan om tot de huisstijl te komen die er nu is. 

Stap één was om een sterk label in de stad te realiseren waar makers zich aan willen verbinden. We hebben daarvoor makers benaderd, het verhaal achter Made in Nijmegen uitgelegd en gevraagd of zij ambassadeur wilden worden. Aan hen hebben we gevraagd om het beeldmerk van Made in Nijmegen te maken in hun eigen stijl met hun eigen materialen. Het maken hiervan is gefilmd en verwerkt in de promotiefilm van Made in Nijmegen, gemaakt door Twan Peeters. Met de promotiefilm werd het label en de daarbij horende webwinkel gelanceerd.

Nadat het label in de stad geland is bij makers moet het label ook bij het publiek landen (in die fasen om dat te realiseren zitten we). Om dat te realiseren organiseren we onder meer de Made in Nijmegen Ontwerpwedstrijd en is het label fysiek aanwezig op diverse markten en evenementen. 

Het label moet tevens de kracht hebben om zich buiten de stad te kunnen profileren op o.a. designbeurzen. Met de deelname aan DesignDay in Maastricht en in oktober 2016 aan de Dutch Design Week in Eindhoven slagen we hier in.


Communicatiemiddelen:

De door Twan Peeters gemaakte promotiefilm is één belangrijk communicatiemiddel geweest. De film is op vimeo bijna 10.000 keer bekeken en was de start van onze campagne.

De Made in Nijmegen webshop www.madeinnijmegen.com waar alle makers en producten geëtaleerd worden, gebruiken we zowel als verkoopkanaal als om het label te profileren.

Voor elke maker is een aparte poster / flyer om zo de maker als unieke maker te etaleren, in plaats van een algemene flyer van Made in Nijmegen. 

Er is een Made in Nijmegen Facebookpagina

Aanwezig zijn op evenementen, festivals en designbeurzen is een wezenlijke communicatiemiddel.

Het organiseren van evenementen en projecten om meer bekendheid aan het label te geven is ook een van onze communicatiemiddelen. De Made in Nijmegen Ontwerpwedstrijd is daar een voorbeeld van.

Stem op dit project