Het stemmen is gesloten en de inschrijvingen met de meeste stemmen zijn genomineerd voor de publieksprijs.

Splash your City

Deelnemer: Agency-X + Opgemerkt
Stem op dit project

Omschrijving:

Wij zijn een evenementenbureau dat er vaak tegenaan loopt dat mensen niet uit durven te pakken met echt grote knallers. Met de trots die wij hebben voor Nijmegen hadden wij een missie: Nijmegen moet op de kaart! Het moest en zal ons lukken…

Al een tijdje inspireerde grote waterglijbanen midden in een stad ons. Waarom zou dat niet in ons mooie Nijmegen kunnen? Waterglijbanen midden in de stad zijn immers al eens gedaan in USA en Australië, daar durven ze vaak wel te schreeuwen..

Het werd duidelijk, wij wilden de eerste pop-up waterslide van Nederland organiseren. Dat werd ‘Splash Your City’! En schreeuwen? Dat hebben we flink gedaan. Onder andere in samenwerking met Opgemerkt social media.

Midden in de binnenstad (de Stikke Hezelstraat) van Nijmegen creëerden wij een enorme waterglijbaan van 150 meter. Drie dagen lang konden maar liefst 6000 deelnemers in zwemkleding in de steilste en oudste winkelstraat van Nijmegen naar beneden glijden.


Doelgroep:

Primair:

- Ouders en kinderen uit Nijmegen + 20km;

- Jongeren/studenten uit Nijmegen + 10km

Hier moest onderscheid in gemaakt worden, omdat er duidelijke verschillen waren in het gebruik van tone-of-voice en het adverteren.

Secundair:

- Jongeren uit heel Nederland;

- Ondernemers in het centrum van Nijmegen;

- Bedrijven die een link hebben met water of adrenaline met een gelijke doelgroep. (Sponsoring)


Aanpak/Werkwijze:

Splash kende vele uitdagingen, omdat wij hoge eisen gesteld hadden. Ten eerste wilden we gewoon de eerste zijn van Nederland, dus voordat de Randstad het zou doen. We moesten een helling hebben in het centrum van Nijmegen van minimaal 150 meter. En heel Nederland moest er van weten, anders zet je Nijmegen alsnog niet op de kaart.

De punten die vooral veel werk eisten waren:

- Planning

- Locatie + vergunning

- Mediacampagne

- Ticketing

- Communicatie tijdens evenement

Planning

Al jaren kriebelde het, maar eigenlijk werd het pas serieus in februari 2016. Het was simpel, maar daarom ontzettend moeilijk. Wij moesten de eerste zijn van Nederland. Het weer moest goed genoeg zijn, waardoor men tickets zou kopen. En wij moesten genoeg tijd hebben om te communiceren.

De tijd die wij kozen om het te organiseren was het laatste weekend van mei. We hadden dus slechts twee maanden om een vergunning te regelen, in gesprek te gaan met de ondernemers, een merk te bouwen, te communiceren over het evenement en 6000 tickets te verkopen.

Locatie en vergunning

Het moest in Nijmegen en het liefst in het centrum. De helling vanaf de Burchtstraat naar de Waal was te steil. Het Kronenburgerpark was niet steil genoeg en de Voerweg is niet recht + niet steil genoeg. Eigenlijk was er dus maar 1 locatie geschikt: de Stikke Hezelstraat.

Er zijn veel ondernemers en bewoners in de straat en de straat is niet breed. Het zou dus lastig worden om de doorloop van klanten goed te houden en de vluchtroute voor de brandweer/ambulance/politie bereikbaar te houden. Voor de bewoners is het belangrijk dat zij niet te maken krijgen met overlast. Na wat gestoei in de productie van de baan, het materiaal en afzettingen kregen we het voor elkaar.

We hadden een ‘waterdicht’ plan en konden aan de slag. We kregen een vergunning!

Mediacampagne

Nu was het zeker, Splash Your City kon beginnen! Wij mochten eindelijk schreeuwen. Er was natuurlijk al veel onderzoek gedaan, dus qua vormgeving en branding stond alles klaar.

Er werd een persbericht geschreven naar alle lokale, maar ook nationale media met de titel “Eerste pop-up waterglijbaan van Nederland naar Nijmegen”! Deze werd massaal opgepikt door kanalen als Nu.nl, RTL Nieuws, Hart van Nederland, de Telegraaf, NOS en de lokale media.

De social media kanalen stonden klaar en er werd om 17:00 uur op een woensdag een Facebook-evenement aangemaakt. Bewust was gekozen voor deze tijd en datum, want het organische en virale effect zou optimaal zijn. Het ging viraal. Binnen een week stonden er + 20.000 mensen op geïnteresseerd en had het evenement meer dan 1.5 miljoen mensen bereikt. Op dat moment was het een kwestie van onderhouden van contact met de doelgroep en uitbouwen van een community.

Ticketing

De communicatie startte op een woensdag en op vrijdag zou de ticketing starten. Dit communiceerde wij flink met teksten als ‘wees er snel bij, want de ticketing zou nogal eens hard kunnen gaan!’. En ja hoor. Op vrijdag 14:00 uur startte de ticketverkoop en om 14:02 lag de ticket website plat, vanwege het aantal bezoekers. De uitdaging was echter niet voorbij. Het evenement was nog niet uitverkocht, maar dat wilde wij wel graag. Daarbij was het duidelijk dat bepaalde tijden en dagen populairder waren dan andere. Op de laatste dag voor het evenement was het toch gelukt. Splash was uitverkocht!

Communicatie tijdens evenement

De grootste uitdaging was misschien wel de communicatie op het evenement zelf. Alles op locatie moest ge-‘brand’ worden en er moest ruimte zijn voor communicatie van sponsoren. We moesten last-minute veel communiceren met lokale en nationale media die items wilde maken. Hiervoor hadden wij een persdame ingeschakeld die Mark Verhoeven, de eigenaar van Agency X, tussen het productieproces door van media naar media kon sturen.

Ook moesten we zorgen dat we bleven communiceren met bezoekers, de markt op zaterdag, de ondernemers in de winkelstraat en bewoners.

Het ging uiteindelijk super en men was erg tevreden. Het was dus ook bijna logisch dat er direct na het evenement aanvragen ‘binnenspoelde’ vanuit binnen- en buitenland.


Communicatiemiddelen:

Facebookpagina – Na een maand een community van bijna 10.000 fans en een bereik van 800.000 mensen op de dagen van het evenement en een totaal bereik van +/- 2.000.000 mensen. (Hiervoor is het Facebook-eventpagina niet meegerekend)

Facebookevenement – Binnen een week was er een bereik van 1.500.000 mensen die het evenement voorbij hebben die komen. Hiervoor waren 20.000 + mensen geïnteresseerd geraakt. 4.000 + hadden aangegeven om naar het evenement te gaan.

Instagram – De Hashtag #SplashNijmegen heeft gedurende het evenement meer dan 100 posts gezien en tijdens het evenement was Instagram überhaupt een zeer gewild kanaal met veel check-ins.

Persbericht – Na de vergunning bekend was zijn er direct persberichten de deur uitgegaan naar de media. Deze zijn massaal opgepikt, waaronder door Nu.nl waar het bericht ook viraal ging.

Landingpage – Veel eigen content was er niet, dus was er voor gekozen om een website te laten maken die doorlinkt naar de ticketingwebsite en de social media kanalen.

Print – Er hingen posters door de stad over het evenement die men zou stimuleren naar de social media en ticketingwebsite te gaan.

Lokale media – Zeker niet onbelangrijk was een goed contact met lokale media die in meer detail konden gaan dan nationale media. Er werd af en toe exclusiviteit aangeboden om het nieuws relevant te houden.


Stem op dit project