Het stemmen is gesloten en de inschrijvingen met de meeste stemmen zijn genomineerd voor de publieksprijs.

Tentoonstelling 100ste Vierdaagse

Deelnemer: Wunderbar Ontwerpers/Flow Architecten
Stem op dit project

Omschrijving:

In de tijdelijke tentoonstelling over de 100ste Vierdaagse staan de rijke geschiedenis, de maatschappelijke- en sociale ontwikkelingen en de beleving van het grootste en meerdaagse wandelevenement ter wereld, 100 dagen lang centraal in Museum Het Valkhof. De human interest tentoonstelling is een beleving, inspiratie en ontdekkingstocht voor jong en oud.

Hiervoor werkte Museum Het Valkhof Nijmegen samen met Stichting 100ste Vierdaagse/Stichting De 4daagse. Wunderbar en Flow Architecten zijn verantwoordelijk voor concept/ideevorming van indeling, route en interactieve elementen en het visuele- en ruimtelijke ontwerp.

Doel

De 100ste Vierdaagse is een omvangrijk verhaal en wordt verteld in een betekenisvolle setting van 750 m2. De bezoeker willen we actief betrekken en kennis laten maken met de historie, de aspecten en verhalen van de Vierdaagse. De vertelling heeft een begin en een eind – een inleiding en een slot. De bezoeker wordt in het begin van de tentoonstelling gegrepen, waarna het verhaal zich verder opbouwt, en aan het eind verrast in een slot met de ontknoping. Het grafisch- en visuele ontwerp vloeit hierin nauw samen met het ruimtelijke ontwerp. Door inzet van een mix aan media van projectie, film tot metershoge uitvergrotingen van foto’s op wallprints, installaties, bijzondere objecten, geluid en interactieve elementen ontstaan vertellingen met ieder een eigen vorm en sfeer. De ruimte inspireert de bezoeker, raakt hem emotioneel en levert een blijvende herinnering op. Hij ontdekt waarom het evenement voor vele mensen zo bijzonder en belangrijk is.

Doelgroep:

De tentoonstelling is geschikt voor jong en oud, voor de (ex)Vierdaagsewandelaar en zijn familie, iedereen die meer wil weten over dit grote wandelevenement. Het visuele ontwerp en de interactie van de tentoonstelling sluiten aan bij de belevingswereld van jongeren en volwassenen. Ruimtelijke elementen zijn afgestemd op de afmetingen van kinderen en volwassenen.

De Vierdaagse wandelaar kan zich in de tentoonstelling herkennen en de niet-wandelaar krijgt een duidelijk beeld en doet kennis op van de Vierdaagse in al zijn facetten. Hij raakt mogelijk zodanig geïnspireerd dat hij/zij wellicht besluit om in 2017 ook deel te nemen aan dit grote wandelevenement.

Aanpak/Werkwijze:

Hoe ontstond de Vierdaagse en waarom maken bijna 50.00 mensen ieder jaar samen een uitputtende voettocht van 120 - 225 km in vier dagen ondanks blaren, vermoeidheid en andere ongemakken? 

Deze vragen zijn een belangrijk vertrekpunt voor de zoektocht achter de oorsprong en de magie van de Vierdaagse en vormt een leidraad voor het tentoonstellings-concept en de communicatie.

Om het antwoord op deze vraag te krijgen werden brainstormsessies georganiseerd samen met het projectteam van Museum Het Valkhof, de ontwerpers en ervaren Vierdaagse wandelaren. Uit deze sessies werden de belangrijkste kernwoorden en thema’s gefilterd die in het uiteindelijke tentoonstellingsconcept zijn opgenomen.

Als ontwerper verdiep je je in de Vierdaagse om te voelen en te begrijpen wat de loper meemaakt en het evenement behelst. We zijn een dagdeel meegelopen, hebben de herdenkingsceremonie van de militairen op de Canadese Militaire begraafplaats bijgewoond, Heumensoord bezocht en achter de schermen meegekeken hoe het organisatorisch reilt en zeilt op de Wedren tijdens de Vierdaagse. Begeleid werd dit traject door de De 4daagse organisatie en Museum Het Valkhof die de benodigde inhoudelijke input leverden.

Hieruit vloeit het tentoonstellingsconcept voort met de vastgestelde thema’s, de ruimtelijke opzet, invulling en interactieve elementen, de route, de sfeer, het visuele ontwerp met het in te zetten film- en fotomateriaal, interactieve elementen en media, objecten en teksten.

Teamwork

Het maken van een tentoonstelling is teamwork. Het is een hechte samenwerking van diverse disciplines – de conservator, projectleider, educatieve medewerker, grafisch-, visueel- en ruimtelijk ontwerper, media-, licht-en geluidsontwerper, interieurbouwer, beletteraar, fotografen en archieven die beeldmateriaal aanleveren en ter beschikking stellen. Het proces moet goed worden bewaakt, geregisseerd en qua ontwerp aan worden gepast op het moment dat blijkt dat ideeën technisch niet binnen het budget te realiseren zijn. Een flexibele houding is hierin van belang om snel tot nieuwe ontwerp-oplossingen te komen om de vereiste kwaliteit en en goed werkend eindproduct te kunnen waarborgen.

Ontwerp tijdlijn en zalen

Met het horen van het startshot en het zien van een filmloop van startende wandelaren in de ochtenduren betreedt de bezoeker de tentoonstelling. Hij loopt tussen levensgrote beelden van de Vierdaagse wandelaren van de afgelopen 100 jaar bijna letterlijk de geschiedenis tegemoet tot hij de ruimte over de oorsprong van de Vierdaagse in 1909 bereikt.

Vanuit hier leidt de tentoonstelling de bezoeker verder via een 2,4 m hoge tijdlijn van 1909 tot 2016 langs de hoogte- en dieptepunten van de afstandsmarsen. Deze verhaallijn is ontworpen als een herkenbaar vormgegeven object, rijk geïllustreerd met beeld en de benodigde tekstuele informatie in Nederlands en Engels. De opzet is helder, ingetogen qua kleur en volgens een vaststaand stramien voor typografie en beeld. De tijdlijn begeleidt de bezoeker tijdens zijn wandeling door de ruimten. Foto’s, filmbeelden en objecten tonen hoe de Vierdaagse zich ontwikkelde van een mars met 306 deelnemers tot een wandelevenement met bijna 50.000 deelnemers uit alle lagen van de bevolking. Onvermijdelijk is de Vierdaagse daardoor ook een sociaal maatschappelijk fenomeen geworden waarin thema’s als emancipatie, pacifisme en homorechten aan de orde komen.

Op gezette tijden doorbreken gerelateerde thema’s, zoals militaire deelname, gastvrijheid, kleding, media, verzorging, de roerige jaren ’80 en organisatie, de historische verhaallijn. Ieder thema is vormgegeven met een eigen setting, sfeer en beleving (in typografie, kleur, beeld). De bezoeker maakt op een interactieve manier kennis met bijzondere verhalen van wandelaars; ervaart hoe zwaar de bepakking is van de militair; komt in een roodgloeiende herdenkingszaal van de militairen die volledig is bekleed met klaprozen; neemt een kijkje in de talloze gastenverblijven en schrijft op hoe hij de Nijmeegse gastvrijheid ervaart; ontdekt de veranderende wandelmode door de jaren heen; ruikt de opmerkelijke geuren van de Vierdaagse en bekijkt een EHBO-behandeling liggend op een brancard.

Aan het eind van de tentoonstelling loopt de bezoeker langs de highlights van de 4 dagen durende wandelroute. Grote, lichtgevende avondbeelden van de kleurrijke Zomerfeesten wisselen af met de dagbeelden van de route. Tenslotte wordt de bezoeker door grote filmprojecties van toeschouwers toegejuicht en onthaalt op de Via Gladiola.

Educatie voor kinderen

Voor kinderen van 4 t/m 10 jaar is een aparte interactieve ontdekkingstocht uitgestippeld. Zij ontvangen een rugzakje met daarin een vrolijk geïllustreerd opdrachtenboekje met stickers, 
doe- en denkvragen. Zelf blaren prikken bij de EHBO-post? Voelen hoe zwaar 10 kilo is en lopen op militairen kistjes? Schoenzolen zoeken en kiezen? Na het maken van de opdrachten en het passeren van alle controleposten wacht een symbolische beloning: de gladiolenbol om in pot of eigen tuin te planten.


Communicatiemiddelen:

Grafisch/visueel ontwerp en belettering historische wand en zalen in beeld en tekst


Wallprints met uitvergrotingen van foto’s uit archieven op tijdlijn en in zalen

Projecties van hedendaags en historisch film- en beeldmateriaal


Installaties en assemblages ruimtelijke- en architectonische objecten

Audio van vogelgeluid tot vertellingen en Vierdaagseliederen

Interactieve elementen doe- en denkvragen, opdrachten, Vierdaagse-spel

Gedrukte en online media affiches, flyers, vlaggen, advertenties, online-banners, educatie- en opdrachtenboekje 'Via Gladiola'

Stem op dit project