Het stemmen is gesloten en de inschrijvingen met de meeste stemmen zijn genomineerd voor de publieksprijs.

Nijmegen Green Capital

Deelnemer: GMG TUKFILMS / HET DERDE BEELD / Wunderbar
Stem op dit project

Omschrijving:

Nijmegen’s Green Capital – For Those Yet To Come

Nijmegen was dit jaar in de race voor ‘European Green Capital 2018’. De titel is bedoeld voor een stad die vooroploopt op gebied van duurzaamheid.
Het was het derde achtereenvolgende jaar dat Nijmegen tot de finale doordrong en dit keer wilde de gemeente deze prestigieuze titel dan ook echt winnen.
Los van formele indicatoren speelde de presentatie van de stad voor een internationale jury een doorslaggevende rol. De stad die de titel wint wordt per slot van rekening Europees ambassadeur van de ‘Groene Gedachte’ en daarbij is een proeve van communicatiebekwaamheid essentieel.
Kortom, Nijmegen wilde winnen en die ambitie vroeg om bijzondere maatregelen. Alles was erop gericht om de jury te vermurwen voor de Nijmeegse visie.
GMGTF/H3B was als filmmakers ook bij beide vorige edities betrokken en had een aanzienlijk aandeel in de communicatiestrategie. Deze was erop gericht om de diverse media maximaal te benutten op hun specifieke kwaliteit en daarbij beïnvloedingstrucs niet te schuwen.
De overall-boodschap was dat ‘duurzaamheid’ in Nijmegen geen ‘speeltje’ is van de gemeente, maar dat initiatieven van onderop tien keer zo snel gaan en tien keer zoveel (veranderings-) kracht hebben. Dat de overheid niet moet reguleren, maar moet stimuleren, communiceren en verbinden. Dat duurzaamheid niet alleen gaat om goede cijfertjes scoren, maar om het geluk van mensen. Nu en in de toekomst.
Door het lef, vertrouwen en de hoge ambities van de opdrachtgever (de gemeente Nijmegen) groeide dit project uit tot een bijzonder en zeer spectaculair multimediaal communicatietraject. Een Gesammtwerk.
Het resultaat: Nijmegen mag zich in 2018 ‘European Green Capital’ noemen. Groene Hoofdstad van Europa!

Doelgroep:

Zes (6!) internationale juryleden (oiv. de Europese Commissie). 

Onze kleinste doelgroep ooit.

Aanpak/Werkwijze:

De finale van de European Green Capital Award vond dit jaar plaats in Ljubljana, de Europese Groene Hoofdstad van 2016. De finale had de vorm van een ‘pitch’: een presentatie van vijf kwartier, met als begin en eind een film. Daartussen volgden mondelinge presentaties door de burgemeester, experts, innovators, schoolkinderen en een wethouder. Hun verhaal werd geïllustreerd met PowerPointprojecties en een boodschap van premier Mark Rutte. 

Briefing voor film en visuals:
1. Focus op ‘verleden-heden-toekomst’ ; 2. Internationale oriëntatie: Nijmegen is een Europese stad en duurzaamheid is een Europese opgave voor mondiale problematiek;
3. De presentatie moet een gevoelige snaar raken en een goed gevoel oproepen. 

We kozen ervoor om informatie en emotie los te koppelen en te verdelen over de verschillende media/presentatievormen, zodat de kracht van elk medium volop kon worden uitgebuit en compromis-troebelen werden voorkomen. Deze ontkoppeling zorgde ook voor een helder en vlot productietraject. Wunderbar was verantwoordelijk voor ontwerp en productie van PowerPoint en Bidbook, GMG en Het 3e Beeld voor de filmproductie. 

Verbindend vormelement werd het puzzelstukje. Enerzijds om eenheid te scheppen in de diversiteit aan (bestaand) beeldmateriaal, anderzijds om uitdrukking te geven aan de boodschap dat het niet om ons (Nijmegen) gaat, maar dat we allemaal deel zijn van een groter Europa en deel van de oplossing.
De film bevat geen concrete informatie maar beziet het grotere algemeen menselijke perspectief. De PowerPointpresentatie is een sterke verbeelding van cijfers en informatie waar Nijmegen zich mee profileert. Een fraai ‘bidbook’ met een kleurrijke samenvatting van de belangrijkste informatie werd als cadeautje aan alle juryleden gegeven om de herinnering aan Nijmegen naar hun hotelkamer te verlengen. Burgemeester, wethouder en andere sprekers werden door een theaterregisseur getraind om passie uit te stralen en de aandacht van de jury te sturen.
Om eenheid te smeden in de totaalpresentatie hebben we een aantal beeldelementen uitgewisseld tussen de verschillende media. Stills uit de film verschijnen als foto in het bidbook en de PowerPoint. Grafische elementen uit de PPT zien we terug als puzzelstukjes in de film. Van een tekening in het bidbook werd een houten legpuzzel gemaakt, welke weer figureert in de film: kinderen maken samen een puzzel. Etcetera. 

De film moest zich in vorm en inhoud onderscheiden van de bijdragen van andere finalisten. Het werd een film in cinemavorm - regie Martijn Schinkel - die het onderwerp overstijgt. De naam ‘Nijmegen’ komt er niet in voor en het woord ‘duurzaam’ slechts eenmaal. De universele boodschap: “het gaat ons er niet om dat wíj winnen, het gaat erom dat we er allemaal beter van worden. “ 

De vorm van de film werd gedicteerd door de basisgedachte: ‘even stilstaan en beseffen waar het om gaat in het leven’. Na de initiële versnelling van de buitenwereld voltrekt de rest van de film zich in slow motion. De trage beelden houden de aandacht bij het verhaal. Het vinden van de juiste voice-over-stem was overigens erg lastig. Om de jury mee te krijgen in ons gevoel van ‘waarachtigheid’ moest de stem die van een gewone (oudere) man zijn. Iemand van ons, met een rafelrandje. Veel voice-overs klinken daarvoor te goed.
Behalve beeldregie en stem is het muziekgebruik natuurlijk erg belangrijk voor het de raken van de gevoelige snaar bij de kijker (jury). De sound design van de film werd gemaakt door Jasper Boeke (Ramses). 

 In de film figureert een fraaie houten legpuzzel, waarmee jonge kinderen in de weer zijn. Deze puzzel ging mee naar Ljubljana en werd na de presentatie aan de jury aangeboden. Alles had als functie het gevoel van de film naar de werkelijkheid te halen en te verbinden met het eigen leven van de juryleden.
Hiertoe gingen we nog een stap verder toen we de identiteit van de juryleden wisten. De leden waren afkomstig uit Spanje, Italië, Duitsland, Zweden, Finland en Denemarken. We besloten alle juryleden in hun eigen taal aan te spreken en gingen op zoek naar hun landgenoten in Nijmegen. Zij zeggen tegen de camera: “We are Green Capital”, “wir sind das grüne Kapital,” “nous sommes le capital vert,” etc. Op de achtergrond zien we de Dom van Keulen, Colosseum, ... Hiervan monteerden we een ‘teaser’ die via sociale media werd verspreid. [ bekijk teaser: https://youtu.be/g8l2w-OGAuI ]. In de laatste scene van de film komen al deze Europeanen in Nijmegen samen.

De Gemeente Nijmegen liet zich kennen als een visionaire opdrachtgever. Niets werd aan het toeval overgelaten. De gemeente zette haar netwerk in om te achterhalen wie de juryleden waren en waar ze vandaan kwamen. De zaal waar de finale zich zou afspelen werd bezocht en gefotografeerd, zodat tijdens de repetities ook de choreografie der sprekerswissels kon worden geoefend.
Om de Nijmeegse bevolking te betrekken bij het project en op de hoogte te houden van de ontwikkelingen werden door de afdeling communicatie van de gemeente websites, facebookpagina’s en twitteraccounts opgezet en onderhouden. Naast uiteraard de gemeentelijke pagina in de Brug, persberichten, etc.

Daarnaast werden journalisten van lokale en regionale media bij het project betrokken en uitgenodigd om mee te reizen naar Ljubljana. Er reisde een touringcar met bijna 50 mensen naar Ljubljana om als publiek de presentatie van Nijmegen te ondersteunen.

Communicatiemiddelen:

Film, twitter- & facebook-teaser, PowerPointpresentatie, Bidbook, banners met handtekeningen van honderden Nijmegenaren, de duurzame estafettestok, legpuzzel, supportersbus.

De Nijmeegse bevolking werd via diverse media betrokken bij het project en op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen: website, brainstormbijeenkomsten, YouTube, Facebook & Twitter (berichten, foto & video), verschillende nieuwssites, de Gelderlander, weekblad De Brug, N1 lokale televisie, Omroep Gelderland. 

Na bekend worden van de winnaar (Nijmegen) is teaser en film verspreid via diverse nationale en internationale websites.

Stem op dit project