Het stemmen is gesloten en de inschrijvingen met de meeste stemmen zijn genomineerd voor de publieksprijs.

Interactieve identiteit Waalhalla

Deelnemer: Grafische Republiek
Stem op dit project

Omschrijving:

Waalhalla is het indoor skatepark van Nijmegen! Samen met gedreven vrijwilligers en locals is het skatepark gebouwd in 2009. Begin 2015 moest Waalhalla haar deuren sluiten, omdat het pand gesloopt werd. Na een te gekke optocht door bezoekers, van Waalhalla naar het stadhuis werd er gewerkt aan een nieuwe plek. Deze nieuwe locatie is nu aan de waal bij de oude textielfabriek nyma.

Bij een nieuwe locatie hoorde ook een nieuwe visuele identiteit. Aan ons is gevraagd om een deze te ontwikkelen.

Na een aantal bezichtigingen/gesprekken met medewerkers en bezoekers hebben wij 3 hoofdkenmerken kunnen filteren die de basis hebben gelegd voor een nieuwe identiteit:


1. Waalhalla is gevormd door de mensen zelf:

Bij de opbouw van de nieuwe Waalhalla hebben verschillende graffiti kunstenaars het gebouw omgetoverd tot een “walhalla” vol met street art. Door zowel een groot aantal vrijwilligers, als bezoekers is deze plek opgebloeid tot een culturele broedplaats voor de Nijmeegse subcultuur.


2. De nieuwe locatie:

De ligging aan de waal en de karakteristieke NYMA fabriek.




3. De verschillende disciplines:

Wat Waalhalla ook uniek maakt ten opzichte van andere skateparken zijn de verschillende disciplines.
Naast skate activiteiten geeft Waalhalla graffiti, hiphop en dj workshops en zijn er talloze muziek evenementen.

Doelgroep:

Waalhalla kent een brede doelgroep. Zo trekken verschillende disciplines een ander soort publiek. Het skatepark is meestal gevuld met 70% onder de 18 jaar en 30% boven de 18 jaar.
Muziek evenementen zijn vanaf 18 jaar tot en met 45 jaar.
Naast verschillende leeftijden kunnen wij deze doelgroep koppelen aan het archetype Rebel (outlaw).

Aanpak/Werkwijze:

1. Waalhalla is gevormd door de mensen zelf:

Op de website hebben we een tekenprogramma ontwikkeld, waarbij de bezoeker over de grafische huisstijl elementen heen kan tekenen. Deze tekeningen worden opgeslagen en direct vertoond op de website, een selectie hiervan wordt gebruikt voor andere uitingen.

Het teken programma zien wij als digitale graffiti. Het biedt de mogelijkheid aan buitenstaanders om deel te nemen aan de grafische identiteit. Op deze manier blijft het idee van het samen opbouwen van Waalhalla voortbestaan.

Via deze link uit te proberen: http://waalhalla-centrum.nl/128-2/


2. De nieuwe locatie:

De nieuwe locatie heeft ons geïnspireerd. De vier letters “NYMA”, die zich op de toren bevinden zijn zo ook een inspiratiebron geweest voor het nieuwe lettertype die we voor deze identiteit hebben gemaakt.


3. Verschillende disciplines:


Van iedere discipline is een pictogram ontworpen die ingezet kan worden voor desbetreffende doeleinde. Zo kan bijvoorbeeld het workshop pictogram in een poster gebruikt worden bij een workshop activiteit.


Grid-systeem:


Om deze drie hoofdkenmerken zo goed mogelijk naar voren te brengen is een duidelijk en helder grid-systeem ontwikkeld.
Deze heldere bouwstructuur staat in dienst van de graffiti tekeningen. De verstoring van het heldere grid-systeem laat zien wat er in werkelijkheid ook gebeurd als een graffiti artiest zijn tag achterlaat op een schone muur.

Communicatiemiddelen:

Ingredi¨nten voor een huistijl:


Pictogrammen set


Lettertype

Interactief teken-tool:  http://waalhalla-centrum.nl/128-2/ 

 




Website
:
http://waalhalla-centrum.nl

Openingsposter

Stem op dit project